Аналіз «Типового положення про молодіжну раду місцевого рівня»,
затвердженого постановою КМУ від 18.12.2018
№ 1198
(зі змінами від 11.11.2022 № 1276)
Молодіжні ради є одним із ключових інструментів реалізації молодіжної політики в Україні. Вони мають представляти та захищати інтереси молоді, акумулювати й просувати молодіжні ініціативи, виконувати функцію прямого та зворотного зв’язку між органами публічної влади та молоддю, бути містком для молодих людей на їх життєвому шляху від школи до управлінської та професійної еліти.
За даними Міністерства молоді та спорту України, на початок 2025
року у громадах України було створено 577 молодіжних рад, що складає близько
половини від кількості тих громад, які в умовах широкомасштабного вторгнення рф
є під контролем України.
Зокрема, в Одеській області, за даними
районних державних (військових) адміністрацій, станом на липень 2025 року
молодіжні ради було створено у 41 громаді, що складає 45% від загальної
кількості громад в області (91).
Практика створення та діяльності молодіжних рад свідчить,
що цей процес відбувається доволі складно, а більшість сформованих молодіжних
рад поки що так і не знайшли оптимального
формату своєї діяльності й не налагодили конструктивних відносин із
місцевими органами публічної влади та з молоддю у громадах.
Однією з причин такого становища зазначається
недосконалість нормативної бази для створення та діяльності молодіжних рад,
зокрема, молодіжних рад місцевого рівня – при сільських, селищних, міських
радах, виконавчих комітетах та при головах громад.
Ця ситуація спонукає
проаналізувати чинне Типове положення про молодіжну
раду місцевого рівня, затверджене постановою КМУ від 18.12.2018 № 1198 (зі
змінами від 11.11.2022 № 1276),
виявити його недоліки та запропонувати певні удосконалення.
Експерти ГО «Одеський інститут
соціальних технологій» в межах проєкту «Реалізація молодіжної політики у
громадах через механізми народовладдя», який реалізується за підтримки
Міжнародного фонду «Відродження», провели аналіз вказаного Типового положення і
дійшли таких висновків.
1. Щодо статусу самого нормативного акту. Існуюча практика свідчить, що значна частина органів місцевого самоврядування при створенні молодіжних рад відходять від норм Типового положення як загальноприйнятого шаблону і розробляють свої положення про молодіжні ради, лише частково враховуючи норми Типового положення. Зокрема, це стосується статусу молодіжних рад, які створюються не тільки при місцевих радах, як це передбачено Типовим положенням, а й при виконкомах цих рад і при головах громад.
Такий вільний підхід до формування
місцевих положень про молодіжні ради стимулюється й пунктом 2 постанови КМУ,
яким рекомендується органам місцевого самоврядування затверджувати положення
про молодіжні ради лише «з урахуванням типових положень, затверджених цією
постановою».
Тож, пропонується статус даного
урядового нормативного акту змінити на Модельне
положення, яке не є обов'язковим
до виконання, а слугує певним орієнтиром.
2. Ще один аргумент на користь зміни статусу нормативного акту КМУ.
Типове положення передбачає створення молодіжних рад суто при місцевих радах.
Такий підхід суперечить статті 13-3
Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з якою, консультативно-дорадчі
органи можуть створюватись при органах та/або посадових особах місцевого
самоврядування.
Тож, в Модельному положенні пропонується доповнити коло
суб’єктів, при яких можуть створюватись молодіжні ради на місцевому рівні,
виконавчими комітетами місцевих рад та головами громад.
3. Принципи діяльності
молодіжних рад пропонується доповнити принципом толерантності.
4. Пропонується чіткіше структурувати Модельне положення, передбачивши
його поділ, наприклад, на такі розділи: загальні положення; основні завдання,
функції та права молодіжної ради; порядок формування складу молодіжної ради;
організація діяльності молодіжної ради; порядок припинення членства в
молодіжній раді та припинення діяльності молодіжної ради.
5. Загальні положення цього НПА пропонується доповнити
такими нормами:
«1) Члени
молодіжної ради виконують свої обов’язки в її складі на громадських засадах та діють за принципом поєднання
загальнодержавних, місцевих та громадських інтересів.
2) У своїй діяльності молодіжна рада підзвітна
місцевій раді (виконкому, голові
громади) та молоді міської (сільської,
селищної) територіальної громади.
3) Координує діяльність молодіжної ради
уповноважений підрозділ місцевої ради ____________________ у співпраці з іншими
підрозділами ради.
4) Молодіжна рада має бланк
зі своїм найменуванням, форма якого затверджується молодіжною радою за
погодженням із головою громади.
5) Члени молодіжної ради отримують
посвідчення встановленого зразка згідно із формою, яка наведена у додатку 1.
Контроль за використанням цих посвідчень та
ведення відповідного реєстру здійснює уповноважений підрозділ ради.
6) Зміни та доповнення до цього
Положення вносяться радою (виконкомом, головою
громади) за поданням молодіжної ради або за пропозицією голови громади».
6. Переліки завдань, функцій і відповідно прав молодіжних рад (пункти
5-7 Типового положення) викликають зауваження, оскільки частина завдань є по
суті функціями, також має місце певне дублювання. Усе це заважає чіткості у
плануванні та роботі молодіжних рад, що створюються по Типовому положенню.
Пропонується більш чітко систематизувати
завдання молодіжних рад, а також структурувати і частково розширити їхні
функції і відповідно права для реалізації вказаних завдань (конкретні
пропозиції експертів ГО «ОІСТ» у формі Модельного положення додаються).
7. Зокрема, пропонується доповнити права молодіжних рад такими:
- брати участь у розробці та
публічному обговоренні проєктів локальних нормативно-правових актів у частині,
що стосується реалізації у громаді молодіжної політики;
- аналізувати проєкти розпоряджень
голови громади, рішень місцевої ради, її виконавчого комітету, актів інших
виконавчих органів ради щодо роботи з молоддю на відповідність їх меті та
завданням молодіжної політики;
- делегувати своїх представників
для участі у засіданнях колегій, робочих груп, постійних комісій, управлінь,
відділів та служб ради (за погодженням з їх керівниками) при розгляді питань,
що належать до компетенції молодіжної ради.
8. Потребує уточнення процедура включення до складу місцевих молодіжних
рад представників молодіжних центрів саме із правом
дорадчого голосу. До речі, згадані у п. 8 Типового положення ці суб’єкти
молодіжної роботи більше ніде не згадуються, і взагалі не ясно, як вони
потрапляють до складу молодіжної ради, хоча і з дорадчим голосом.
Тож, варто або надати
можливість цій категорії осіб балотуватись до складу молодіжної ради на рівні з
іншими претендентами, або окремо зазначити, що молодіжна рада залучає до своєї
роботи представників молодіжних центрів з правом дорадчого голосу.
9. При обмеженні максимальної
кількості членів молодіжної ради 35 особами (п. 10 Типового положення) варто
вказати також мінімальну кількість, яка дає можливість молодіжній раді
виконувати свої функції. Тим паче, що в п. 12 зазначено, що «у разі коли
за результатом перевірки документів, поданих інститутами громадянського
суспільства (молоддю), кількість кандидатів до складу молодіжної ради є недостатньою,
місцева рада за погодженням з ініціативною групою може прийняти рішення про
продовження строку прийому документів від кандидатів».
За відсутності нижньої
межі кількісного складу молодіжної ради взагалі не ясно, що таке «недостатня»
кількість кандидатів.
10. У п. 10 зазначено, що до складу Молодіжної ради може бути обрано не більше
одного представника від кожного ІГС. Але нічого не сказано стосовно кількості
представників від органів учнівського та студентського самоврядування,
підприємств, установ та організацій, які провадять діяльність на території
громади у сфері молодіжної політики і також можуть претендувати на членство у
молодіжній раді. Тож, пропонується для цих суб’єктів молодіжної роботи
передбачити таке ж обмеження однією особою їх представника.
11. У Типовому положенні
(п. 11) заначено, що організація діяльності та інші процедурні питання роботи молодіжної ради
визначаються положенням про молодіжну раду,
яке розробляється з урахуванням положень Типового положення, погоджується
з місцевою радою і затверджується на установчих зборах молодіжної ради.
Вважаємо невдалим такий
алгоритм створення Положення про молодіжну раду. Адже сама процедура створення
молодіжної ради, вимоги до кандидатів і процес початку її діяльності мають бути
прописані заздалегідь.
Тож Положення про
молодіжну раду має бути спочатку затверджено тим органом або посадовою особою
(головою громади), при якому / при якій ця рада створюється, і далі молодіжна
рада має формуватися відповідно до закріпленої в Положенні процедури.
12. Інша справа – нормативне закріплення і
деталізація процедур діяльності молодіжної ради. Для цього пропонуємо, аби за
погодженням із головою громади молодіжна рада затверджувала Регламент своєї
діяльності – відповідно до Положення і чинного законодавства.
Регламент діяльності
молодіжної ради має регулювати такі питання:
- планування роботи молодіжної
ради;
- порядок створення і діяльності
комітетів та інших органів молодіжної ради;
- організація діловодства в
молодіжній раді та її органах;
- порядок підготовки і проведення
засідань молодіжної ради;
- порядок підготовки, прийняття та оформлення рішень молодіжною радою та її органами;
- порядок реалізації рішень молодіжної ради та її органів;
- порядок проведення молодіжною
радою громадського контролю та громадської експертизи;
- організація взаємодії молодіжної
ради з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
- організація взаємодії молодіжної
ради з громадянами, ІГС та з іншими заінтересованими суб’єктами;
- порядок звітування та висвітлення
діяльності молодіжної ради;
- порядок припинення членства у молодіжній
раді;
- порядок припинення повноважень
молодіжної ради.
13. У Типовому положенні усі поточні рішення і дії, пов’язані із
формуванням молодіжної ради, покладені на місцеву раду. Але ж цей орган
збирається на свої сесії не так часто. Та й включати подібні процедурні питання
до порядку денного сесій достатньо проблематично.
Тож, пропонується навіть у разі
створення молодіжної ради при місцевій раді покласти на голову громади такі
процедурні питання, як створення ініціативної групи, затвердження обраного
складу молодіжної ради та інші.
Можливо, деякі з
цих функцій варто покласти на виконком, аби уникнути загрози створення суто ручної ініціативної
групи, а потім – такої же молодіжної ради для голови.
14. У Типовому положення недостатньо детально прописано процедури
створення і діяльності ініціативної групи (ІГ) з підготовки установчих зборів,
що доволі часто стає приводом для непорозумінь і конфліктів.
Також залишається неясним: яким вимогам мають відповідати члени ІГ; чи
може бути членом ІГ кандидат до складу молодіжної ради; чи можуть представники
місцевої ради входити до складу ІГ у будь-якому разі, чи лише коли МР вже
існує; який кількісний склад ІГ та співвідношення в ній представників влади та
ІГС.
Тож, пропонується:
- включати до складу ІГ
представників органів учнівського та студентського самоврядування, які не
представлені у складі Молодіжної ради;
- встановити, що на
першому засіданні ІГ з числа її членів відкритим голосуванням обираються голова
та секретар ІГ;
- передбачити можливість
розгляду питань та прийняття рішень ІГ в очному, дистанційному або змішаному
форматі;
- вважати засідання ІГ
легітимним за умови участі в ньому більше половини її особового складу, а
рішення приймати більшістю голосів від її загального складу;
- у
разі конфлікту інтересів член ІГ має заявити про це та не брати участі у
голосуванні по певному кандидату (наприклад, коли претендент до складу
молодіжної ради, кандидатуру якого розглядає ініціативна група, є членом того ж
ІГС або органу студентського чи шкільного самоврядування, який представляє
даний член ініціативної групи, або є його близьким родичем);
- зберігати повноваження ІГ до дня затвердження головою громади складу
молодіжної ради.
15. У п. 12 Типового положення
йдеться про відповідальну особу, чию адресу електронної пошти та номер телефону
має оприлюднити місцева рада не пізніше ніж за 45 календарних днів до
проведення установчих зборів, повідомляючи про дату, час, місце, порядок
проведення установчих зборів, порядок подання заяв для участі в установчих
зборах, відомості про склад ініціативної групи.
Тож, пропонується вказати, ким і коли
призначається ця відповідальна особа.
16. У Типовому положенні не
вказано, які документи подають ІГ представники закладів освіти, які представляють учнівське або студентське
самоврядування.
17. Пропонується доповнити підписні листи, в яких
збирають підписи на свою підтримку представники молоді громади, згодою
підписантів на обробку їх персональних даних та відомостями про особу, яка
збирає підписи і підписує лист.
18. До комплекта документів, які претенденти на участь в установчих
зборах подають ініціативній групі, пропонуємо додати:
- інформацію про результати
діяльності ІГС, органу учнівського та студентського самоврядування,
підприємства, установи, організації у сфері реалізації молодіжної політики за
останній рік;
- презентацію кандидата/кандидатки,
його/її досягнення у сфері молодіжної політики, бачення ролі молодіжної ради у
громаді та своєї діяльності у її складі;
- згоду на обробку персональних
даних.
19. У Типовому положенні
йдеться про дії ІГ у разі виявлення невідповідності документів, поданих
інститутом громадянського суспільства або молоддю, вимогам Типового положення
та Положення про молодіжну раду. І не прописано дії ІГ, якщо нею будуть
виявлені невідповідності у документах, отриманих від навчальних закладів, підприємств, установ, організацій. Слід
доповнити Положення цією нормою.
20. У Типовому положенні (п. 12) йдеться про оприлюднення на офіційному веб-сайті місцевої
ради інформації про відмову в участі в установчих зборах лише представникам
інститутів громадянського суспільства та молоді, яка висуває свої кандидатури
через збір підписів. Виходить, що представникам студентського та учнівського
самоврядування, а також представникам підприємств, установ та організацій не
може бути відмовлено в участі в установчих зборах?
21. В Модельному
положенні слід передбачити варіант
оскарження рішення ІГ щодо недопущення / допущення претендента до участі в
установчих зборах.
22. У Модельному положенні слід більш детально прописати порядок
проведення рейтингового голосування на установчих зборах, виклавши його,
наприклад, у такій редакції:
- рейтингове голосування здійснюється шляхом письмового заповнення
бюлетенів для голосування або шляхом відкритого голосування – за рішенням
учасників установчих зборів. Виготовлення бюлетенів забезпечує ініціативна
група;
- у бюлетені зазначаються в
алфавітному порядку прізвища, імена, по батькові всіх кандидатів до складу
молодіжної ради, допущених до участі в установчих зборах, а також найменування
ІГС, підприємства, установи, організації, органу учнівського та студентського
самоврядування, який вони представляють;
- бюлетень заповнюється
шляхом проставлення учасниками установчих зборів позначок навпроти кандидатів
до складу молодіжної ради у кількості, що відповідає визначеному її кількісному
складу. Бюлетень, заповнений з порушенням зазначених вимог, вважається
недійсним;
- підрахунок голосів
здійснюється лічильною комісією відкрито у присутності учасників установчих
зборів. Обраними до складу молодіжної ради вважаються кандидати, які набрали
більшу кількість голосів в межах встановленої кількості членів молодіжної ради;
- якщо за підсумками
голосування двоє чи більше кандидатів набрали однакову кількість голосів, що не
дає можливості визначити, кого з них обрано до складу визначеної кількості
Молодіжної ради, серед таких кандидатів проводиться повторне рейтингове
відкрите голосування.
23. Пропонуємо уточнити, що головою молодіжної ради
може бути обрана особа, яка має повну цивільну дієздатність відповідно до
статей 34 і 35 Цивільного кодексу України. Тобто, яка досягла вісімнадцяти
років (повноліття) або яка досягла шістнадцяти років і працює за трудовим
договором або зареєстрована як підприємець чи яка записана матір'ю або батьком
дитини.
Варто також зазначити, що при
обранні голови молодіжної ради шляхом проведення таємного голосування
підготовку бюлетенів та організацію голосування здійснює обрана молодіжною
радою лічильна комісія. Підрахунок голосів здійснюється відкрито у присутності учасників
засідання молодіжної ради.
24. Повноваження голови молодіжної
ради варто доповнити правом брати участь у сесіях місцевої ради та засіданнях
її виконавчого комітету при розгляді питань, що стосуються молоді. Для
можливості реалізації цього права апарат міської ради має заздалегідь
інформувати голову молодіжної ради про розгляд згаданих питань на засіданні
ради чи виконкому.
25. Пропонується обирати заступника голови, секретаря і
прес-секретаря молодіжної ради шляхом відкритого голосування. Функції цих осіб
слід також прописати у Модельному положенні (див. проєкт ГО «ОІСТ», що
додається).
26. Пропонується надати голові громади
право вносити пропозиції щодо розгляду питань на засіданні молодіжної ради.
27. Пунктом 22 Типового положення
передбачено, що рішення молодіжної ради приймаються
відкритим голосуванням простою більшістю голосів її членів, саме присутніх
на засіданні. Але тут не враховано, що частина членів молодіжної ради може
брати участь у її засіданні дистанційно. Тому слід вказати, що рішення
молодіжної ради приймаються простою
більшістю голосів її членів, які беруть участь у засіданні, у тому числі
дистанційно.
28. Модельне положення слід доповнити правами та обов’язками члена
молодіжної ради. До прав члена молодіжної варто віднести:
- право
ухвального голосу на засіданнях молодіжної ради та у двох постійних робочих органах ради, членом яких він/вона є; в
решті постійних органів молодіжної ради, в роботі яких цей член ради
бере участь, він/вона має дорадчий голос;
- право
вносити зауваження та пропозиції до порядку денного засідання молодіжної ради;
- право
представляти в молодіжній раді інтереси як суб’єкта делегування, від якого
його/її було висунуто до складу молодіжної ради, так і молоді всієї громади;
- право оголошувати на засіданні молодіжної ради заяви, звернення,
пропозиції.
До обов’язків
члена молодіжної ради варто віднести такі:
- брати
участь у засіданнях молодіжної ради та діяльності її робочих органів, членом
яких він/вона є;
- виконувати
рішення молодіжної ради та її органів, членом яких він/вона є;
- дотримуватись
норм моралі, коректної поведінки, толерантного відношення до оточуючих.
29. Підстави для
припинення членства в молодіжній раді слід доповнити такою причиною: «невиконання або неналежне виконання членом молодіжної ради своїх функцій,
покладених на нього обов’язків, порушення норм етики чи громадського порядку
під час засідань молодіжної ради та її органів».
30. Норму Типового положення (п. 23),
яка стосується обговорення у I кварталі кожного року та схвалення звіту про виконання плану роботи молодіжної ради
за минулий рік разом із підготовленим планом
на поточний рік, пропонується викласти у іншій редакції:
«Молодіжна рада у грудні поточного
року затверджує план роботи на наступний рік, який складається з урахуванням
пропозицій членів молодіжної ради, представників
органів публічної влади, учнівського та студентського самоврядування,
ІГС, громадськості.
На засіданні Молодіжної ради, яке
проводиться у першому кварталі поточного року за участю представників місцевої
ради та молоді громади, обговорюється звіт про діяльність та виконання плану
роботи Молодіжної ради за минулий рік. Ця інформація протягом трьох днів
оприлюднюється на сайті громади».
31. Модельне положення слід доповнити
обов’язками молодіжної ради здійснювати комунікації всередині громади, зокрема
наголосити, що молодіжна рада підтримує регулярний зворотній зв'язок з молоддю
громади для оцінювання результативності своєї діяльності та її впливу на стан
молодіжної політики у громаді, для чого проводить регулярні зустрічі в
населених пунктах громади, онлайн-опитування, використовує комунікаційні
Інтернет-платформи, що сприятиме більшому залученню активної молоді.
32. Перелік видів
організаційно-методичного, інформаційного та матеріально-технічного забезпечення діяльності молодіжної ради, яке мають здійснювати
місцева рада та її органи (п. 25),
варто доповнити цільовими програмами,
фінансуванням молодіжних проектів, забезпеченням можливостей для
систематичного навчання та підвищення кваліфікації членів молодіжної ради.
33. Вище наведені лише основні зауваження
та пропозиції щодо Типового положення про молодіжну раду місцевого рівня, які
мають принциповий характер. Решта пропозицій, в тому числі редакційного
характеру, викладені у проєкті Модельного положення, яке додається.
Додаток: Модельне положення про молодіжну раду
територіальної громади.
Аналіз Типового положення про молодіжну раду місцевого рівня зроблено експертами ГО «Одеський інститут соціальних технологій» в межах проєкту «Реалізація молодіжної політики у громадах через механізми народовладдя», який реалізується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Керівник проєкту – Крупник А.С., директор ГО «ОІСТ», доцент кафедри публічного управління та
регіоналістики Інституту публічної
служби та управління Національного університету «Одеська політехніка»,
канд. політ. наук.
067-483-53-80; andrew.kroupnik@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар