субота, 18 січня 2025 р.

РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ МОЛОДІЖНОЇ ПОЛІТИКИ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ: ДОСВІД МИКОЛАЇВЩИНИ

Представники Інституту – директор ОІСТ Андрій Крупник та заступник директора Алла Орлова продовжують досліджувати стан молодіжної політики на Півдні України. Цього разу увага експертів зосередилася на Миколаївщині. Про важливі інструменти реалізації молодіжної політики в цьому регіоні, створення молодіжних інституцій, заходи та пропозиції для розвитку й громадської участі молоді читайте в статті.


ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ ТА АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ

Реалізація молодіжної політики в Україні суттєво активізувалась. Попри воєнний стан,
молодіжне життя вирує: створюються молодіжні ради, молодіжні простори й центри, реалізуються молодіжні регіональні програми та втілюються в життя молодіжні проєкти. При цьому дедалі більше громадських організацій та молодіжних ініціатив долучаються до участі в цьому процесі.

За даними Міністерства молоді і спорту в Україні, станом на грудень 2023 року, відповідно до типових положень про молодіжні ради, в країні було створено 410 молодіжних рад з яких, 19 — регіонального рівня та 391 — місцевого рівня. Загальна кількість членів молодіжних рад України різного рівня становила 7 029 молодих осіб.

Упродовж 2024 року, попри всі виклики, з’явилося 120 нових молодіжних рад. Національна програма «Незламна молодь: молодіжні ради», яка запрацювала з червня 2023 року, була створена саме для того, щоб посилити потенціал молодіжних рад, допомогти молодим людям реалізувати свої креативні здібності й стати повноправними учасниками процесу розвитку їхніх громад.

Програма розроблена Українською асоціацією молодіжних рад та втілюється в межах програми «Мріємо та діємо», яка реалізується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується IREX у партнерстві з Міжнародним республіканським інститутом (IRI). Завданням програми є створення молодіжної ради в кожній громаді.

У червні 2024 року було опубліковано результати дослідження «Потреби молодіжних центрів і молодіжних просторів України». Дослідження проводилось дослідницькою командою проєкту Ради Європи «Молодь за демократію в Україні: фаза ІІІ» протягом серпня — жовтня 2023 року у співпраці з Міністерством молоді та спорту України й Всеукраїнським молодіжним центром для того, щоб оцінити наявну ситуацію та проаналізувати зміни в діяльності молодіжних центрів та просторів порівняно з попереднім роком.

Одним з основних напрямів реалізації молодіжної політики в Україні є створення молодіжних рад. Саме на ці консультативно-дорадчі органи покладено завдання стати каталізатором позитивних змін у сфері молодіжної політики на регіональному та місцевому рівнях.

Які результати впровадження цих програм і проєктів у руслі реалізації молодіжної політики на місцях? Чи є позитивні зміни в розбудові інфраструктури молодіжної політики і яка роль органів публічної влади в цьому процесі? На яких засадах вибудовуються стосунки між молодіжними радами та органами влади?

Відповіді на ці запитання автори статті спробували знайти на прикладі вивчення стану справ у сфері реалізації молодіжної політики в Миколаївській області, де зараз склалася непроста безпекова, соціальна та демографічна ситуація.

ВИКЛАДЕННЯ ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

За результатами дослідження «Вплив війни на молодь в Україні», 82 % молодих людей зазнали втрат — розлуку з родиною, втрати рідних і друзів, руйнування житла, зниження доходів та значне погіршення психічного здоров’я. Разом із тим, порівняно з 2021 роком, із початком війни у 2022 році зросла громадська активність молодих людей, зокрема, більше ніж удвічі — з 20 % до 42 % — зросла частка молоді, що займається волонтерством.

За результатами дослідження, проведеного у вересні 2023 року в межах проєкту опитувань ЮНІСЕФ U-Report з організацією Teenergizer, 51 % молодих людей відчувають непереборну тривожність, 21 % — сильну тривогу й лише 18 % — відчувають себе добре.

Разом із тим, як стверджують результати дослідження «Українська молодь сьогодні — 2023», проведеного на замовлення Міжнародного республіканського інституту (IRI) й Ради міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX), 89 % молодих людей у віці від 16 до 35 років бачать майбутнє України обнадійливим. 75 % опитаних планують залишитися в країні, 79 % прагнуть її відбудовувати. Але при цьому працюють лише 55 % опитаних молодих людей, 16 % — працюють та навчаються, кожен десятий (10 %) тільки навчається й кожен п’ятий (18 %) — не працює та не навчається. При цьому, згідно з дослідженням Українського центру економічних та політичних досліджень ім. О. Разумкова, у 2022 році вимушеними мігрантами стали 19 % людей віком від 16 до 29 років та 37 % — від 30 до 39 років. Тобто, більше половини з тих, хто поїхав, — це молодь. І вже зараз постає питання, хто буде відбудовувати країну після перемоги.

Низький рівень участі молоді в суспільному житті — проблема, яка характерна не лише для нашої країни. Тому питання залучення молоді до суспільного життя постало як один із пріоритетів державної політики. Адже повоєнна відбудова країни потребуватиме активних та ініціативних людей, упевнених у своєму майбутньому. Які ж причини гальмують реалізацію молодіжної політики в Україні?

За дослідженням Л. Гиренко, вітчизняні дослідники серед таких причин виділяють п’ять найбільш актуальних:

  • Відсутність правової підтримки молоді та молодіжної політики у сфері зайнятості.
  • Недостатнє фінансування молодіжних програм. Зокрема, у 2020-2021 роках фінансування молодіжних програм складало менше ніж 0,5 % від загального бюджету Міністерства молоді та спорту України.
  • Патерналістичність характеру молодіжної політики — молодь практично не долучається до формування молодіжних програм та проєктів, особливо на місцевому рівні.
  • Занадто широкі рамки віку молоді. Адже потреби осіб у 14 і 35 років кардинально не співпадають. Через це молодіжні програми розконцентровані.
  • Недостатня, а на місцевому рівні подекуди відсутня молодіжна інфраструктура.

Разом із тим, в інформаційному полі є багато повідомлень про діяльність молодіжних рад, створення молодіжних центрів і просторів. Але ця сфера діяльності, яка активно заявляє про себе, поки ще недостатньо вивчена науковцями. Тому інформація про реалізацію державної політики на прикладі однієї області може стати поштовхом для більш широкого дослідження молодіжної проблематики й спонукати місцеву владу до дії, стати для інших регіонів прикладом і джерелом кращих практик.

Метою статті є оцінка результативності реалізації молодіжної політики на регіональному та місцевому рівнях на прикладі Миколаївської області та формування пропозицій щодо підвищення цієї результативності.

Розглянемо, як забезпечується на Миколаївщини реалізація молодіжної політики на регіональному рівні через відповідну інфраструктуру. Станом на 2022 рік, у Миколаївській області проживало близько 267 тисяч молодих людей віком від 14 до 34 років (91,8 тис. або 34,4 % у сільській місцевості та 175,2 тис. або 65,6 % у містах та селищах).

Управління є структурним підрозділом ОДА (ОВА), його діяльність спрямовує та контролює відповідно до розподілу обов’язків перший заступник начальника ОВА.

Положення про управління (далі — Положення) затверджено розпорядженням начальника ОДА (ОВА) від 29.01.2024 № 23-р. Зараз в управлінні працюють 13 осіб, двоє з яких безпосередньо займаються реалізацією державної молодіжної політики в області.

Аналіз Положення показав високий професійний рівень його розроблення, який поєднує науковий та прикладний підходи, актуалізований до сучасних умов, де збалансована увага приділена і спорту, і молодіжній політиці, детально описано функції у кожній з цих сфер: із 42 повноважень Управління 29 стосуються сфери фізичної культури й спорту, 23 — сфери реалізації молодіжної політики.

Цінним надбанням Положення є, на нашу думку, врахування актуальних питань реалізації молодіжної політики відповідно до змін у чинному законодавстві. Ці зміни трансформовані в завдання Управління, які стосуються не лише розбудови інфраструктури молодіжної політики та впровадження кращих практик, але й передбачають моніторинг здійснення цих заходів та оцінювання результатів.

Важливою функцією є проведення опитувань серед молоді, що дає можливість оцінювати й вчасно коригувати завдання з метою їхньої ефективної реалізації.

Одним із важливих інструментів реалізації молодіжної політики в Миколаївській області є чинна обласна Програма підтримки та розвитку молоді Миколаївщини на 2021-2023 роки (далі — Програма), затверджена рішенням Миколаївської обласної ради від 23 грудня 2020 року № 32. Строк дії цієї Програми продовжено розпорядженням голови (начальника) ОДА (ОВА) від 26.09.2023 № 392-р на період до 2024 року включно.

Програма відповідає стратегічним та оперативним цілям Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695, та завданням Стратегії розвитку Миколаївської області на період до 2027 року (с. 75) (далі — Стратегії).

Так, формування мети, цілей та основних завдань і заходів Програми здійснено з урахуванням завдання Стратегії «2.1.3. Сприяння всебічному розвитку молодого покоління» в межах оперативної цілі «2.1. Підготовка населення до життя та діяльності в умовах економіки, що змінюється», яка передбачає:

  • підвищення рівня компетентностей фахівців молодіжної сфери щодо формування та реалізації державної політики;
  • розвиток мережі молодіжних центрів та просторів, які по своїй суті є осередками практичної роботи з молоддю;
  • забезпечення змістовного та якісного дозвілля молоді, громадянської освіти, популяризації здорового способу життя, волонтерства, молодіжного підприємництва, підвищення рівня мобільності молоді тощо.
Метою Програми є забезпечення органами, що реалізовують молодіжну політику, комплексної, послідовної та взаємоузгодженої діяльності громадських об’єднань, що представляють інтереси молоді, у справі формування та реалізації державної молодіжної політики, створення соціально-економічних, політичних, організаційних, правових умов для стимулювання освіти, зайнятості, ініціатив, творчості та інноваційної діяльності молоді.

Визначені Програмою завдання виконуються за такими напрямами:
  • Посилення участі молоді в суспільному житті.
  • Підвищення спроможності молоді.
  • Утвердження здорового способу життя серед молоді.
  • Підтримка соціально вразливої молоді.

Завдання та заходи Програми одночасно спрямовані як на дітей та молодь, так і на окремі цільові групи (учасників бойових дій з-поміж молоді, молодих людей, які перебувають у складних життєвих обставинах, молодих сімей, сільську та міську, учнівську та студентську молодь, молодих науковців, лідерів та активістів, волонтерів, молодь з-поміж закордонних українців, молодь з-поміж української діаспори, молодь з інвалідністю, а також молодь, яка належить до окремих етнічних груп та інших).

Процес виконання Програми передбачає здійснення комплексу експертно-аналітичних, організаційних, впроваджувальних та підсумкових оціночних заходів, оприлюднення відкритих даних та даних статистичних спостережень, аналізу інформаційно-аналітичних і наукових документів, підготовки щорічних доповідей про становище молоді, здійснення щорічних репрезентативних соціологічних досліджень та опитувань (у тому числі реалізацію проєкту U-Report), проведення соціальних інформаційних кампаній.

Зазначена діяльність базується на основі даних, структурованих за статтю, віком, місцем проживання та іншими ознаками, і передбачає аналіз становища дівчат, жінок, хлопців та чоловіків у суспільстві.

Організація виконання Програми покладається на обласну та районні державні адміністрації, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, інші органи, які визначені відповідальними виконавцями заходів Програми.

Виконавці Програми щороку до 1 лютого наступного року інформують Управління молоді та спорту Миколаївської ОДА (ОВА) про хід її виконання, а Управління до 15 лютого інформує про це постійну комісію обласної ради з питань науки i освіти, інновацій, молоді, сім’ї і спорту, культури та духовності. Миколаївська ОДА (ОВА) щорічно звітує про хід виконання цієї Програми на сесії обласної ради.

За даними Управління, станом на листопад 2024 року на реалізацію завдань, визначених у Програмі, з обласного бюджету було виділено 1 894 900 грн. В тому числі на виконання пункту Програми «Проведення обласних та участь у міжнародних, всеукраїнських та регіональних акціях, іграх, конкурсах, засідань за круглим столом, дебатах, семінарах, зборах-походах, семінарах-тренінгах, тренінгах, олімпіадах, інтернет-олімпіадах, змаганнях (у тому числі комп’ютерних), зборах, конференціях, форумах, фестивалях, пленерах, наметових таборах, зльотах, марафонах, походах, концертах, флешмобах та інших заходах; видання інформаційних і методичних матеріалів, виготовлення й розміщення соціальних фільмів, роликів та соціальної реклами з метою всебічного розвитку молоді Миколаївщини» проведено п’ять заходів, на які було витрачено загалом 499,014 тис. грн.

У рамках виконання пункту Програми «Проведення обласних та участь у міжнародних, всеукраїнських та регіональних семінарах, семінарах-тренінгах, форумах, тренінгах, конкурсах з метою виконання програми «Молодіжний працівник» на підготовку працівників, які працюють із молоддю, із залученням державних службовців та представників молодіжних громадських організацій та забезпечення роботи вебсайту програми «Молодіжний працівник» витрачено загалом 17,408 тис. грн.

Реалізовано один захід із метою виконання пункту Програми «Придбання новорічних подарунків для дітей, зокрема дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки» на загальну суму 1 378,2 тис. грн.

За даними Управління, в Миколаївській області діють 15 молодіжних рад, які створені: в Миколаївській, Баштанській, Новобузькій, Снігурівській та Первомайській міських ТГ; у Доманівській, Олександрівській, Арбузинській, Кривоозерській та Врадіївській селищних ТГ; Галицинівській, Коблівській, Дорошівській, Прибужанівській та Кам’яномостівській сільських ТГ.

В області створено 14 молодіжних просторів: у Миколаївській, Баштанській (2 простори), Новобузькій, Снігурівській, Вознесенській (2 простори) міських ТГ; Ольшанській, Березнегуватській (2 простори), Кривоозерській селищних ТГ; Мішково-Погорілівській, Софіївській, Дорошівській, Кам’яномостівській сільських ТГ.

Станом на листопад 2024 року, в Миколаївській області молодіжні центри не створено.

Ключовим елементом інфраструктури молодіжної політики в Миколаївській області є Молодіжна рада при Миколаївській ОДА (ОВА). Рішенням установчих зборів молодіжної ради при Миколаївській ОДА (ОВА) затверджено Положення про молодіжну раду при Миколаївській ОДА (ОВА) (протокол № 1 від 20.06.2024). Розпорядженням начальника Миколаївської ОВА від 05.07.2024 № 246-р затверджено склад молодіжної ради в кількості 17 осіб.

Станом на грудень 2024 року, Молодіжна рада провела два засідання, на яких розглядалися такі питання: вибори керівництва Молодіжної ради, створення двох проєктних команд — по роботі з грантами та дослідження реалізації молодіжної політики. Також було делеговано представника Миколаївщини до Молодіжної ради при Мінмолодьспорті й прийнято рішення про участь у проєкті «Маю думку» — для посилення знань про участь молоді в процесах прийняття рішень.

Молодіжна рада уклала меморандуми про співпрацю з Молодіжною радою при Хмельницькій ОДА та зі спільнотою обласних молодіжних рад, до складу якої наразі входять 14 областей України. Завдяки такому співробітництву молодь отримує більше можливостей для реалізації своїх ідей та участі в міжнародних проєктах, що відкриває нові можливості для розвитку та співпраці.


На сайті ОВА в підрубриці «Молодіжна рада при Миколаївській військовій адміністрації» розміщено Звіт про діяльність Молодіжної ради при Миколаївській обласній військовій адміністрації за період з 1 липня по 25 жовтня 2024 року, де зазначені основні заходи, проведені Молодіжною радою. Цей звіт показує різнопланову роботу ради.

Особливу увагу слід звернути на спільне засідання Молодіжної ради при ОДА (ОВА) та Ради з питань молодіжної політики при Миколаївському міському голові за участі очільників Миколаївської ОВА, Миколаївської обласної ради та Миколаївського міського голови, яке відбулося 10 серпня 2024 року. Керівництво області та обласного центру разом із молоддю визначали шляхи реалізації молодіжної політики, що є індикатором ставлення керівників області до вирішення молодіжних питань.

Окремо потрібно відзначити діяльність Миколаївської міської ради у сфері молодіжної політики. Управління молодіжної політики Миколаївської міської ради складається з двох відділів: відділу по роботі з інститутами громадянського суспільства (начальник і три головних спеціалісти) та відділу міжнародного молодіжного співробітництва (начальник і два головних спеціалісти).

Начальник управління молодіжної політики м. Миколаєва Арсен Гаспарян в етері телеканалу «МАРТ» підсумував роботу свого відомства за 2024 рік. Він розповів, як народжуються ідеї та досягаються результати, як у місті вдалося запустити сучасний молодіжний простір, провести закордонні відрядження з молоддю, роботу з партнерами, а також налагодити діяльність оновленої молодіжної ради.

Арсен Гаспарян у своєму підсумковому інтерв’ю зазначив, що Управління молодіжної політики активно співпрацює також із ГО «Потрібні тут», ГО «Людина в біді», ГО «Прогресивний Миколаїв» та іншими громадськими організаціями. Також звернув увагу на те, що деяких членів Молодіжної ради при Миколаївському міському голові добре знають і за межами Миколаєва. Так, голова Молодіжної ради Дмитро Щоголєв є членом Громадської ради при Національному антикорупційному бюро України, а його заступник Артем Кривцов — членом Молодіжної ради при Міністерстві економіки України.

Запис надзвичайно цікавої розмови відбувся в новому молодіжному просторі, а роль ведучого виконав Олександр Матюшенко, кореспондент телекомпанії МАРТ та член молодіжної ради при міському голові.

Молодіжний простір, відкритий у Миколаєві 24 травня 2024 року, став центром підтримки комунікацій та самореалізації молоді, покращення лідерських якостей та розвитку творчості — осередком ідей та можливостей для молоді. Також у квітні 2024 року рішенням виконавчого комітету міськради було затверджено Порядок функціонування Миколаївського міського молодіжного простору.

В новому Молодіжному просторі проводять покази українських та зарубіжних фільмів, прямі трансляції та висвітлення суспільно важливих подій, тематичні лекції, профорієнтаційну роботу, зустрічі, засідання клубів за інтересами, ради з питань молодіжної політики при міському голові, тренінги, майстер-класи, круглі столи тощо. У 2025 році планують відкрити кар’єрний центр у рамках молодіжного простору, який допоможе молоді знайти роботу.

Непересічною подією для молоді Миколаєва стала зустріч міського голови з молоддю в Миколаївському міському молодіжному просторі «Хвиля» 24 грудня 2024 року. У форматі відкритого діалогу учасники обговорили актуальні питання, говорили також про музику, книги, становлення особистості, війну й ті виклики, які вона поставила перед українцями. Міський голова високо оцінив активність молоді та наголосив на важливості підтримки нових ідей, які роблять місто ще кращим.

У грудні працівники управління молодіжної політики та ради з питань молодіжної політики при міському голові представили Миколаїв як одне з десяти міст-фіналістів національного конкурсу «Молодіжна столиця України-2023» та отримали нагороду в рамках зазначеного конкурсу за невпинну роботу міста Миколаєва в реалізації найкращих можливостей для молоді.

18 грудня 2024 року відбувся щорічний Форум партнерів, організований громадською організацією «Десяте квітня», який підтвердив важливість співпраці між органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями.

26 грудня 2024 року відбувся перший в Миколаєві «Вечір критичного мислення», який покликаний сприяти інформаційній гігієні молоді, протидіяти впливу російських фейків. Молодь вчилася, як не потрапити на гачок дезінформації, та дізналася, як провідні медіа Миколаєва перевіряють інформацію, перш ніж її поширити. Та ще багато цікавого в контексті інформаційної безпеки.

«Вечір критичного мислення» — це спільна добровільна ініціатива Молодіжної Ради Миколаєва, ГО «Фундація Суспільність», а також амбасадорів медіаграмотності при «MIL House». Проєкт реалізується за підтримки ЮНЕСКО й народу Японії.

Сторінка ФБ Управління молодіжної політики Миколаївської міської ради фонтанує цікавими заходами й пропозиціями для молоді, які дають необмежені можливості проявити себе в різних сферах реалізації молодіжної політики в місті, в Україні та за кордоном. Наведемо деякі з них, які показують можливості, що розкриваються перед молоддю Миколаївщини у 2025 році.

Курс політичної освіти «SOT: Democracy 8.0» від ГО «Будь в курсі» за підтримки MATRA. Цей курс про ключові теми для кожного свідомого громадянина й майбутнього лідера: від політики та економіки до публічного управління та боротьби з корупцією.

Щоб підтримати молодь у цей нелегкий, але захоплюючий час, ЄС та ПРООН в Україні запускають нову ініціативу — програму усвідомленого розвитку «20-30», яка допоможе знайти відповіді на складні запитання, розвинути впевненість і сміливо рухатися вперед.

Набір на стипендіальну програму «U-INTERN: твій старт у світі розслідувань НАБУ». Кожен учасник та учасниця програми отримають стипендію в розмірі 600 дол. на місяць.

Шкільний клуб волонтерства — це навчальна програма у форматі факультативних занять у школах для учнів 8-11 класів.

Навчальна поїздка до Швейцарії для молоді 14-16 років запрошує молодих людей зареєструватися на безплатний проєкт Democracy Hub in Switzerland, який реалізується Klitschko Foundation та Hirschmann Stiftung.

Заслуговує на увагу діяльність молодіжної Ради при Миколаївському міському голові, яка була створена 27 лютого 2024 року. Учасників установчих зборів привітав мер Миколаєва Олександр Сєнкевич та зазначив: «…пам’ятайте, що влада — це лише інструмент, завдяки якому ви можете зробити щось корисне. Вона не має бути вашою метою. Сьогоднішня наша задача — не чекати якогось рубежу, а налагоджувати процеси».

Збори обрали голову, його заступника, секретаря та прессекретаря. Також визначилися з новим складом Ради, погодивши одноголосно включити до нього всіх присутніх у кількості 21 особи. Серед них 20 осіб є представниками різних громадських організацій, студентського самоврядування та активної молоді міста, а один — співробітником управління молодіжної політики, що обійняв посаду секретаря Ради.

Діяльність Молодіжної Ради Миколаєва широко висвітлюється на фейсбук-сторінці та медіаресурсі «Вечірній Миколаїв». 12 квітня 2024 року відбулося чергове засідання Ради. Представники ради зустрілися в змішаному форматі, аби обговорити подальші плани та узгодити робочі моменти. Було вирішено почати роботу над новою редакцією Положення про раду, що стане ключовим документом для реалізації повноважень її членів. Узгодили присутні й особливості ведення соціальних мереж та позиціонування себе в суспільній площині. Так, наприклад, учасники засідання обговорили слоган та логотип ради, а також визначили інформаційну стратегію.

Важливим фактором дієвості молодіжної політики в області є заходи, які проведені органами влади із залученням громадськості з різних напрямів роботи:

  • до Дня молоді проведено обласний молодіжний форум Єдності за участі керівництва ОДА (ОВА), в рамках якого створено майданчик для обговорення з представниками влади ініціатив активної молоді Миколаївщини, також проведено Регіональні молодіжні «Тилігульські Ігри»;
  • в рамках реалізації навчальної програми «Молодіжний працівник» проведено регіональний форум «Кар’єрний старт: нові можливості для молоді»; за результатами навчання 19 осіб отримали Сертифікат Молодіжного працівника; одним з основних напрямків Програми є підвищення професійної компетенції працівників, залучених до роботи з молоддю, включаючи державних службовців, представників ОМС та активістів громадських організацій;
  • патріотична складова молодіжної політики реалізована проведенням обласних козацьких історичних ігр-змагань серед молоді до Дня Українського козацтва та «Табору на Тилігулі».

Також у Миколаївській області за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) громадською організацією «Потрібні тут» проведено 4 хвилі програми «Upshift». У рамках реалізації цієї програми залучено 45 молодіжних команд — 21 команда з міста Миколаєва та 24 — з області. Команди креативно розробили та успішно втілили власні проєкти, які загалом охопили майже 7,5 тисяч бенефіціарів.

16 грудня 2024 року активна молодь Миколаївщини зібралася на форум, головною метою якого було обговорення можливостей для розвитку молоді області на основі результатів її опитування, проведеного в межах проєкту «Маю думку. Південь», що реалізується ГО «Молодіжна платформа» за сприяння Норвезької ради у справах біженців (NRC) в Україні та за фінансової підтримки Норвезької агенції з розвитку співробітництва (NORAD).

При проведенні дослідження були залучені медіа області, інстаграм-блогери та представники влади громад. Всього було отримано 2 110 відповідей, які показують, що більшість молоді Миколаївської області акцентує на фізичній безпеці, ментальному добробуті та соціальній активності. Однак, є значний простір для підвищення обізнаності про громадські ініціативи, молодіжну політику та активізацію участі у волонтерстві.

Разом із тим є значні виклики в доступі молоді до якісної освіти, медичних послуг та дозвілля. Особливо помітні проблеми з фізичною безпекою поза домом та інфраструктурою укриттів. Питання молодіжної політики та участі в громадському житті потребують додаткової уваги для підвищення обізнаності й залученості молоді.

Думки учасників та спікерів щодо результатів опитування були різними, що спонукало до ухвалення рішення про проведення додаткових опитувань для глибшого аналізу актуальних тем та проблем.

На заході шеф-редактор телеканалу «Март» та член Молодіжної ради Олександр Матюшенко поділився своїм досвідом співпраці з медіа в процесі реалізації соціальних проєктів. Він розповів про дієві методи залучення уваги громадськості до проєктів та відповів на численні запитання аудиторії.

Інформація про реалізацію молодіжної політики широко висвітлюється на фейсбук-сторінці Молодіжної ради при Миколаївській ОВА.

ОСНОВНІ ВИСНОВКИ

Попри напружену безпекову ситуацію, рівень реалізації державної молодіжної політики в Миколаївській області є достатньо високим. Такий висновок обумовлений наступними аргументами:

  • створено профільну регіональну управлінську структуру — Управління молоді та спорту, відповідальну за реалізацію молодіжної політики в області;
  • прийнято регіональну програму з питань молодіжної політики, на реалізацію заходів якої виділяється певне фінансування;
  • налагоджено дієву співпрацю Управління з громадськими організаціями, які реалізують молодіжні проєкти;
  • здійснюється координація дій між органами влади й громадськістю для об’єднання зусиль у вирішенні пріоритетних завдань молодіжної політики;
  • керівники ОДА (ОВА), Миколаївської міської ради та обласної ради приділяють значну увагу розбудові молодіжної інфраструктури в області, розуміючи її значення для розвитку регіону, беруть участь у молодіжних заходах та проводять особисті зустрічі з молоддю;
  • органами публічної влади проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота щодо реалізації молодіжної політики та висвітлення на Фейсбук-сторінках ОДА (ОВА), Миколаївської міської ради та Молодіжних рад діяльності громадських організацій, які реалізують проєкти в цій сфері;
  • в області вивчаються та впроваджуються кращі практики молодіжної роботи, як вітчизняні, так і зарубіжні;
  • налагоджуються контакти з молоддю інших областей та із зарубіжними партнерами шляхом укладення меморандумів та угод про співпрацю з консультативно-дорадчими органами й громадськими організаціями відповідного спрямування.

 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ


Для підвищення дієвості процесу реалізації молодіжної політики в Миколаївській області пропонується
  1. На сайті ОДА (ОВА) бажано зробити зручнішим шлях до рубрики «Молодіжна рада» або розмістити її на головній панелі сайту.
  2. В зручному доступі розмістити на сайті ОДА (ОВА) звіти про виконання регіональної молодіжної програми.
  3. Налагодити широку й регулярну комунікацію усіх учасників процесу створення та організації діяльності молодіжних рад на регіональному рівні й рівні громад, продовжувати вивчення кращого досвіду реалізації молодіжної політики, сприяти його використанню на місцевому та регіональному рівні.
  4. Розглянути питання взаємодії діяльності Молодіжної ради при ОДА (ОВА) та молодіжних рад місцевого рівня на засіданнях Координаційної ради з питань сприяння розвитку громадянського суспільства при ОДА (ОВА) та Громадської ради при ОДА (ОВА). Коордрада зможе надати методичну допомогу в налагодженні роботи молодіжних рад, допомогти в організації навчання та обміні досвідом у цій сфері.
  5. Створити базу даних про молодіжні проєкти, у тому числі міжнародні, які реалізуються в Миколаївській та інших областях, скоординувати їх у напрямку сприяння процесу реалізації молодіжної політики на солідарній основі партнерської співпраці громадських об’єднань та органів влади.
  6. Розробити та провести інформаційну кампанію, відповідно до п. 24 Типового положення забезпечити належне висвітлення роботи молодіжних рад, молодіжних центрів та просторів на вебсайтах громад та РДА у відповідних рубриках «Молодіжна рада» й забезпечити їхнє оперативне поповнення актуальною інформацією.
  7. Створити Миколаївський молодіжний центр, спираючись на кращий досвід молодіжних центрів України.
  8. Оприлюднити результати опитування молоді, про яке згадується в публічному просторі та яке проводиться в межах проєкту «Маю думку. Південь» за підтримки Норвезької ради у справах біженців (NRC) в Україні та фінансування Норвезької агенції з розвитку співробітництва (NORAD).
  9. На сайті Управління молоді та спорту Миколаївської ОДА (ОВА) розмістити інформацію про структуру управління та його діяльність.
Андрій Крупник, кандидат політичних наук, доцент кафедри публічного управління та регіоналістики Інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», директор ГО «Одеський інститут соціальних технологій», координатор Мережі UPLAN у Чорноморському краї

Алла Орлова, доктор філософії з державного управління, експертка Мережі UPLAN

Немає коментарів:

Дописати коментар