За підсумками дискусії, що відбулась в ході Круглого столу за участі ВПО, фахівців соціальних служб, центрів зайнятості, об'єднань роботодавців, представників ГО, що працюють з переселенцями, учасники констатують, що основні проблеми ВПО на даному етапі пов'язані із незадоволеністю їх базових життєвих потреб у доступному житлі, виплатах, працевлаштуванні, доступі до медицини та освіти, адаптації на новому місці проживання, психологічній підтримці та культурній самореалізації.
ЗОКРЕМА, СКЛАДНОЩІ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ВПО
ОБУМОВЛЕНІ НИЗКОЮ ТАКИХ ПРИЧИН:
v
суспільно-економічні:
ü
нестабільність
економіки України, що негативно впливає на зайнятість населення;
ü
згортання
діяльності малого бізнесу, ФОПів, релокація
бізнесу в іншу місцевість, руйнування та ліквідація бізнесу внаслідок ракетних
обстрілів;
ü
недостатньо
якісний соціальний пакет, який пропонується роботодавцями;
ü набуте
утриманство, яке поширюється в середовищі ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю, завдяки активній підтримці ВПО небайдужими людьми,
волонтерами та благодійними організаціями і фондами;
ü небажання
частини ВПО, особливо молодих чоловіків працездатного віку, офіційно
працевлаштовуватися і відповідно, – реєструватися у відповідних органах, у т.ч.
територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (колишніх
військкоматах);
ü активна міграція
ВПО, яка не зацікавлює роботодавців брати їх на роботу і вчити, оскільки він або вона в будь-який момент може
звільнитися;
ü відсутність
досліджень щодо затребуваності працівників у тій чи іншій галузі, що веде до
перекосів на ринку працевлаштування (як позитивний приклад – досвід Казахстану,
де опитування проводиться кожні три роки);
ü відсутність
фінансової та просторової можливості у бізнесу для облаштування робочих місць,
зон відпочинку, вбиралень, сходів для людей з інвалідністю;
ü відсутність можливості запровадити дистанційну або
надомну роботу працівникам з інвалідністю
ü недостатня
координація дій з питань працевлаштування ВПО між обласними та міськими
службами зайнятості, роботодавцями, громадськістю;
v законодавчі:
ü відсутня
стратегія щодо адаптації ветеранів війни-ВПО, які повертаються з фронту і
потребують соціалізації як повноцінних членів суспільства, а не
"жертв", яким потрібна лише соціальна допомога.
ü
недосконале
законодавство у частині запровадження місцевих податкових та інших пільг для
стимулювання роботодавців працевлаштовувати ВПО, зокрема, ВПО з інвалідністю;
v
інформаційні:
ü недостатня
інформаційно-роз’яснювальна робота з питань набуття нової кваліфікації через
отримання державних ваучерів на оплату навчання;
ü брак
актуальної і доступної інформації про послуги державних служб зайнятості в
різноманітних інформаційних ресурсах, крім їх офіційних сайтів;
ü недостатня
соціальна реклама з питань працевлаштування та можливостей для відкриття своєї
справи;
ü нестача
інформації про умови компенсації роботодавцям за працевлаштування ВПО;
ü недостатньо
роз'яснень про умови дотримання роботодавцями квоти для осіб з інвалідністю та
ризику отримати штраф у разі недотримання цієї квоти;
ü нестача
професійних консультацій для підприємців з питань працевлаштування ВПО особливо
ВПО з інвалідністю;
ü недостатність
широкої інформації про кращий досвід роботи з працевлаштування ВПО та
пропагування застосування його на Одещині;
v
мотиваційні;
ü знижена
мотивація ВПО до праці: адже, коли пропонують роботу за кошти, що співмірні із
соціальними виплатами, то виникає запитання: «навіщо працювати?»;
ü негативний
попередній досвід звернення до служб зайнятості, внаслідок чого склалась думка,
що «мені там нічим не допоможуть, це зайві клопоти і витрати часу на семінари і
т.п.»;
ü запропоновані
працедавцями види діяльності не відповідають кваліфікації та досвіду ВПО або вони
набагато нижчі за кваліфікацією ВПО та їх статусом (колишньому керівнику
пропонуються у кращому випадку вакансії службовця);
v
психологічні:
ü у ВПО часто
відсутнє чітке розуміння, до чого прагнути, куди рухатися далі і де застосувати
свої вміння та навички, адже досить частим після пережитого травматичного
досвіду є професійне вигоряння та зневіра у власних силах;
ü відсутнє бажання
змінюватися відповідно до нових обставин життя через психологічні причини,
депресивний стан ВПО, яким спочатку необхідна психологічна допомога;
ü особисті
психологічні бар’єри у самих ВПО, особливо у ВПО з інвалідністю;
ü відсутність
системи психологічної діагностики ВПО та їх адресної адаптації;
ü наявні психологічні бар’єри бізнесменів по відношенню до
ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю.
ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ВКАЗАНИХ ПЕРЕШКОД ПРОПОНУЄТЬСЯ:
Ø ГО «ОІСТ» за фахової консультації з представниками Центру
зайнятості та соціальних служб:
· запропонувати
зміни до законодавства у частині місцевих податкових та інших пільг для стимулювання
роботодавців працевлаштовувати ВПО, зокрема, ВПО з інвалідністю;
· запропонувати
для захисту роботодавців від плинності кадрів з числа ВПО укладання з ними строкових
контрактів з двосторонніми зобов'язаннями;
· переглянути
чинні підходи у сприянні працевлаштуванню людей з інвалідністю з точки зору
формування психологічної готовності до праці та подолання набутих стереотипів
утриманства;
· сприяти
імплементації в соціальну політику України принципів діяльності і практики
Школи Кофоеда (Данія) – допомога у самодопомозі.
ØОбласному та міському центрам зайнятості, ОДА, Одеській міській
раді:
· популяризувати
кращий досвід Одещини у працевлаштуванні ВПО, залучивши ЗМІ, популярні
Інтернет-видання, доступні веб-ресурси та соціальні мережі, а також Теlegram-канали,
Viber-спільноти, Instagram-сторінки та мережі Фейсбук, про проведення «Марафону
ярмарок вакансій» та ярмарки вакансій, що постійно відбуваються в області
(розповідати про них не тільки як про окремі заходи, а робити аналіз їх
проведення, брифінги керівників центрів зайнятості); розповідати про долі
реальних людей, проводити інтерв’ю з тими, хто працевлаштувався, популяризувати
діяльність служб та органів публічної влади серед населення, створювати їх
позитивний імідж;
· популяризувати
досвід Одещини з проведення зустрічі з народними депутатами України –
учасниками міжфракційного об’єднання «Проблеми ВПО в Україні», висвітлити
професіоналами служб зайнятості інформацію про нагальні проблеми ВПО, а не лише
як новину;
·
розвивати
діяльність Клубу соціальних партнерів, де відбувається спілкування та
координація дій роботодавців і ВПО по категоріям за допомогою сайтів органів
публічної влади, ЗМІ, популярних Інтернет-видань, доступних веб-ресурсів та
соціальних мереж;
·
більш
детально і широко розповідати про діяльність Одеського муніципального центру сприяння у
працевлаштуванні ВПО, надати
контакти Центру на доступних веб-ресурсах;
· удосконалити
інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо надання грантів для відкриття власної
справи за рахунок державних коштів;
· створити
консультативну службу щодо безбар’єрності бізнесу і ВПО, зокрема ВПО з
інвалідністю;
·
практикувати
виїзди представників служб зайнятості у громади області за сприяння сільських,
селищних, міських рад, розміщувати необхідну інформацію у місцевих ЗМІ, на
сайтах органів влади, в соціальних мережах, на будинках та в місцях загального
користування;
·
роз'яснювати
роботодавцям щодо працевлаштування ВПО та можливості отримання ними фінансової
допомоги від держави, а також щодо ризику отримати штраф за недотримання квоти
робочих місць;
·
за
досвідом Львова розглянути можливість запровадження посади бізнес-омбудсмена
або іншого дорадчого органу з питань співпраці органів місцевої влади, ІГС і
представників місцевого бізнесу, в інтересах працевлаштування ВПО;
·
за
досвідом Полтавщини створити робочу групу з представників влади, бізнесу, ІГС
та ВПО для розробки і реалізації Програми сприяння працевлаштуванню ВПО в
Одеській області та у місті Одесі;
·
сприяти
залученню ВПО до краудфандингу на платформі «Моє місто» та до хакатону у формі
навчання із наступною практичною реалізацією ідей через соціальні проекти з
бізнесом для ВПО;
· регулярно
розробляти за допомогою ІГС та оприлюднювати актуальні «Довідники для ВПО», які
містять інформацію про увесь комплекс послуг для ВПО, зокрема, про їх
працевлаштування;
· більш
широко інформувати про можливості шелтерів для ВПО, що діють на базі ІГС (БФ
«Шлях додому» та ін.);
· допомагати
працевлаштуванню та зайнятості ВПО, залучаючи їх до волонтерської діяльності, до
роботи у благодійних фондах та у громадських організаціях;
ØОбласному та міському Центрам зайнятості, ОДА, міській
раді, ІГС, ООРОО, ГО «ОІСТ»:
·
Координувати
роботу з питань працевлаштування ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю;
· створити
для ВПО «інформаційне поле», яке має містити актуальну інформацію про інструменти
працевлаштування, навчання і перекваліфікацію, місця та способи отримання
інформаційно-консультаційних послуг та можливості для саморозвитку;
· координувати
діяльність з тими ВПО, що є ветеранами війни;
· проводи регулярно
круглі столи, зустрічі, конференції, залучивши учасників до обміну досвідом,
ідеями та думками для вирішення проблем з працевлаштуванням ВПО та ВПО з
інвалідністю;
· розглянути
можливість запровадження при головах обласної та міської рад дорадчих органів
або радників з питань ВПО (з числа самих ВПО) для участі у роботі депутатських
комісій, розробці проєктів НПА, стратегій, програм та інших документів, що
стосуються ВПО, для розгляду інших питань, які дотичні до ВПО;
· залучати
широке коло зацікавлених до обговорення проблем адаптації та інтеграції ВПО на
Одещині за допомогою ЗМІ, популярних Інтернет-видань, доступних веб-ресурсів та
соціальних мереж.
· проводити
активну інформаційну кампанію щодо муніципального проєкту «Взаємодопомога
заради спільної мети», запровадженого 14 червня 2023 року;
· створити
робочу групу за участі представників влади, бізнесу, громадських інституцій та
ВПО для розробки обласної Стратегії з адаптації та інтеграції ВПО на Одещині;
· створити
центри психологічної адаптації для ВПО та військовослужбовців, що повернулися з
фронту, та провести популяризацію його діяльності серед населення за допомогою ЗМІ,
інтернет-видань, доступних веб-ресурсів та у соціальних мережах;
ØОб'єднанню організацій роботодавців Одеської області:
· інформувати
про можливості отримання грантів для відкриття власної справи через платформи
«Час змін» та «Громадський простір», інших доступних веб-ресурсів та соціальних
мереж;
· інформувати
про підготовку фахівців з публічних закупівель та інших спеціалістів.
На думку учасників, така спільна робота над проєктом обласної стратегії та її подальшій реалізації дасть можливість більш комплексно підійти до вирішення проблем внутрішнього переміщення і допоможе скоординувати роботу у цьому напрямку державних, муніципальних, комерційних, наукових і громадських інституцій.
Завантажити
Немає коментарів:
Дописати коментар