Страницы

Напрямки роботи

Канали

середа, 21 червня 2023 р.

Рекомендації Круглого столу

"Можливості та інноваційні підходи
у працевлаштуванні ВПО, у т.ч. ВПО з інвалідністю"
16 червня 2023 р.

За підсумками дискусії, що відбулась в ході Круглого столу за участі ВПО, фахівців соціальних служб, центрів зайнятості, об'єднань роботодавців, представників ГО, що працюють з переселенцями, учасники констатують, що основні проблеми ВПО на даному етапі пов'язані із незадоволеністю їх базових життєвих потреб у доступному житлі, виплатах, працевлаштуванні, доступі до медицини та освіти, адаптації на новому місці проживання, психологічній підтримці та культурній самореалізації.

ЗОКРЕМА, СКЛАДНОЩІ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ВПО ОБУМОВЛЕНІ НИЗКОЮ ТАКИХ ПРИЧИН:

v суспільно-економічні:

ü нестабільність економіки України, що негативно впливає на зайнятість населення;

ü згортання діяльності малого бізнесу, ФОПів, релокація бізнесу в іншу місцевість, руйнування та ліквідація бізнесу внаслідок ракетних обстрілів;

ü недостатньо якісний соціальний пакет, який пропонується роботодавцями;

ü набуте утриманство, яке поширюється в середовищі ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю, завдяки активній підтримці ВПО небайдужими людьми, волонтерами та благодійними організаціями і фондами;

ü небажання частини ВПО, особливо молодих чоловіків працездатного віку, офіційно працевлаштовуватися і відповідно, – реєструватися у відповідних органах, у т.ч. територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (колишніх військкоматах);

ü активна міграція ВПО, яка не зацікавлює роботодавців брати їх на роботу і вчити,  оскільки він або вона в будь-який момент може звільнитися;

ü відсутність досліджень щодо затребуваності працівників у тій чи іншій галузі, що веде до перекосів на ринку працевлаштування (як позитивний приклад – досвід Казахстану, де опитування проводиться кожні три роки);

ü відсутність фінансової та просторової можливості у бізнесу для облаштування робочих місць, зон відпочинку, вбиралень, сходів для людей з інвалідністю;

ü відсутність можливості запровадити дистанційну або надомну роботу працівникам з інвалідністю

ü недостатня координація дій з питань працевлаштування ВПО між обласними та міськими службами зайнятості, роботодавцями, громадськістю;


v законодавчі:

ü відсутня стратегія щодо адаптації ветеранів війни-ВПО, які повертаються з фронту і потребують соціалізації як повноцінних членів суспільства, а не "жертв", яким потрібна лише соціальна допомога.

ü недосконале законодавство у частині запровадження місцевих податкових та інших пільг для стимулювання роботодавців працевлаштовувати ВПО, зокрема, ВПО з інвалідністю;

v інформаційні:

ü недостатня інформаційно-роз’яснювальна робота з питань набуття нової кваліфікації через отримання державних ваучерів на оплату навчання;

ü брак актуальної і доступної інформації про послуги державних служб зайнятості в різноманітних інформаційних ресурсах, крім їх офіційних сайтів;

ü недостатня соціальна реклама з питань працевлаштування та можливостей для відкриття своєї справи;

ü нестача інформації про умови компенсації роботодавцям за працевлаштування ВПО;

ü недостатньо роз'яснень про умови дотримання роботодавцями квоти для осіб з інвалідністю та ризику отримати штраф у разі недотримання цієї квоти;

ü нестача професійних консультацій для підприємців з питань працевлаштування ВПО особливо ВПО з інвалідністю;

ü недостатність широкої інформації про кращий досвід роботи з працевлаштування ВПО та пропагування застосування його на Одещині;

v мотиваційні;

ü знижена мотивація ВПО до праці: адже, коли пропонують роботу за кошти, що співмірні із соціальними виплатами, то виникає запитання: «навіщо працювати?»;

ü негативний попередній досвід звернення до служб зайнятості, внаслідок чого склалась думка, що «мені там нічим не допоможуть, це зайві клопоти і витрати часу на семінари і т.п.»;

ü запропоновані працедавцями види діяльності не відповідають кваліфікації та досвіду ВПО або вони набагато нижчі за кваліфікацією ВПО та їх статусом (колишньому керівнику пропонуються у кращому випадку вакансії службовця);

v психологічні:

ü у ВПО часто відсутнє чітке розуміння, до чого прагнути, куди рухатися далі і де застосувати свої вміння та навички, адже досить частим після пережитого травматичного досвіду є професійне вигоряння та зневіра у власних силах;

ü відсутнє бажання змінюватися відповідно до нових обставин життя через психологічні причини, депресивний стан ВПО, яким спочатку необхідна психологічна допомога;

ü особисті психологічні бар’єри у самих ВПО, особливо у ВПО з інвалідністю;

ü відсутність системи психологічної діагностики ВПО та їх адресної адаптації;

ü наявні психологічні бар’єри бізнесменів по відношенню до ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю.

ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ВКАЗАНИХ ПЕРЕШКОД ПРОПОНУЄТЬСЯ:

Ø ГО «ОІСТ» за фахової консультації з представниками Центру зайнятості та соціальних служб:

·    запропонувати зміни до законодавства у частині місцевих податкових та інших пільг для стимулювання роботодавців працевлаштовувати ВПО, зокрема, ВПО з інвалідністю;

·    запропонувати для захисту роботодавців від плинності кадрів з числа ВПО укладання з ними строкових контрактів з двосторонніми зобов'язаннями;

·      переглянути чинні підходи у сприянні працевлаштуванню людей з інвалідністю з точки зору формування психологічної готовності до праці та подолання набутих стереотипів утриманства;

·      сприяти імплементації в соціальну політику України принципів діяльності і практики Школи Кофоеда (Данія) – допомога у самодопомозі.

ØОбласному та міському центрам зайнятості, ОДА, Одеській міській раді:

·    популяризувати кращий досвід Одещини у працевлаштуванні ВПО, залучивши ЗМІ, популярні Інтернет-видання, доступні веб-ресурси та соціальні мережі, а також Теlegram-канали, Viber-спільноти, Instagram-сторінки та мережі Фейсбук, про проведення «Марафону ярмарок вакансій» та ярмарки вакансій, що постійно відбуваються в області (розповідати про них не тільки як про окремі заходи, а робити аналіз їх проведення, брифінги керівників центрів зайнятості); розповідати про долі реальних людей, проводити інтерв’ю з тими, хто працевлаштувався, популяризувати діяльність служб та органів публічної влади серед населення, створювати їх позитивний імідж;

·    популяризувати досвід Одещини з проведення зустрічі з народними депутатами України – учасниками міжфракційного об’єднання «Проблеми ВПО в Україні», висвітлити професіоналами служб зайнятості інформацію про нагальні проблеми ВПО, а не лише як новину;

·    розвивати діяльність Клубу соціальних партнерів, де відбувається спілкування та координація дій роботодавців і ВПО по категоріям за допомогою сайтів органів публічної влади, ЗМІ, популярних Інтернет-видань, доступних веб-ресурсів та соціальних мереж;

·    більш детально і широко розповідати про діяльність Одеського муніципального центру сприяння у працевлаштуванні ВПО, надати контакти Центру на доступних веб-ресурсах;

·    удосконалити інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо надання грантів для відкриття власної справи за рахунок державних коштів;

·    створити консультативну службу щодо безбар’єрності бізнесу і ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю;

·    практикувати виїзди представників служб зайнятості у громади області за сприяння сільських, селищних, міських рад, розміщувати необхідну інформацію у місцевих ЗМІ, на сайтах органів влади, в соціальних мережах, на будинках та в місцях загального користування;

·    роз'яснювати роботодавцям щодо працевлаштування ВПО та можливості отримання ними фінансової допомоги від держави, а також щодо ризику отримати штраф за недотримання квоти робочих місць;

·    за досвідом Львова розглянути можливість запровадження посади бізнес-омбудсмена або іншого дорадчого органу з питань співпраці органів місцевої влади, ІГС і представників місцевого бізнесу, в інтересах працевлаштування ВПО;

·    за досвідом Полтавщини створити робочу групу з представників влади, бізнесу, ІГС та ВПО для розробки і реалізації Програми сприяння працевлаштуванню ВПО в Одеській області та у місті Одесі;

·    сприяти залученню ВПО до краудфандингу на платформі «Моє місто» та до хакатону у формі навчання із наступною практичною реалізацією ідей через соціальні проекти з бізнесом для ВПО;

·    регулярно розробляти за допомогою ІГС та оприлюднювати актуальні «Довідники для ВПО», які містять інформацію про увесь комплекс послуг для ВПО, зокрема, про їх працевлаштування;

·    більш широко інформувати про можливості шелтерів для ВПО, що діють на базі ІГС (БФ «Шлях додому» та ін.);

·    допомагати працевлаштуванню та зайнятості ВПО, залучаючи їх до волонтерської діяльності, до роботи у благодійних фондах та у громадських організаціях;

ØОбласному та міському Центрам зайнятості, ОДА, міській раді, ІГС, ООРОО, ГО «ОІСТ»:

·    Координувати роботу з питань працевлаштування ВПО, зокрема ВПО з інвалідністю;

·    створити для ВПО «інформаційне поле», яке має містити актуальну інформацію про інструменти працевлаштування, навчання і перекваліфікацію, місця та способи отримання інформаційно-консультаційних послуг та можливості для саморозвитку;

·    координувати діяльність з тими ВПО, що є ветеранами війни;

·    проводи регулярно круглі столи, зустрічі, конференції, залучивши учасників до обміну досвідом, ідеями та думками для вирішення проблем з працевлаштуванням ВПО та ВПО з інвалідністю;

·    розглянути можливість запровадження при головах обласної та міської рад дорадчих органів або радників з питань ВПО (з числа самих ВПО) для участі у роботі депутатських комісій, розробці проєктів НПА, стратегій, програм та інших документів, що стосуються ВПО, для розгляду інших питань, які дотичні до ВПО;

·    залучати широке коло зацікавлених до обговорення проблем адаптації та інтеграції ВПО на Одещині за допомогою ЗМІ, популярних Інтернет-видань, доступних веб-ресурсів та соціальних мереж.

·    проводити активну інформаційну кампанію щодо муніципального проєкту «Взаємодопомога заради спільної мети», запровадженого 14 червня 2023 року;

·    створити робочу групу за участі представників влади, бізнесу, громадських інституцій та ВПО для розробки обласної Стратегії з адаптації та інтеграції ВПО на Одещині;

·    створити центри психологічної адаптації для ВПО та військовослужбовців, що повернулися з фронту, та провести популяризацію його діяльності серед населення за допомогою ЗМІ, інтернет-видань, доступних веб-ресурсів та у соціальних мережах;

ØОб'єднанню організацій роботодавців Одеської області:

·    інформувати про можливості отримання грантів для відкриття власної справи через платформи «Час змін» та «Громадський простір», інших доступних веб-ресурсів та соціальних мереж;

·    інформувати про підготовку фахівців з публічних закупівель та інших спеціалістів.

 

Учасники Круглого столу підтримують ініціативу ГО "Одеський інститут соціальних технологій" щодо спільної розробки Стратегії комплексної підтримки ВПО в Одеській області, яка передбачатиме, в т.ч. ухвалення цільової програми працевлаштування ВПО і буде логічним продовженням в умовах Одещини урядової Стратегії державної політики щодо внутрішнього переміщення на період до 2025 року.

На думку учасників, така спільна робота над проєктом обласної стратегії та її подальшій реалізації дасть можливість більш комплексно підійти до вирішення проблем внутрішнього переміщення і допоможе скоординувати роботу у цьому напрямку державних, муніципальних, комерційних, наукових і громадських інституцій.

Завантажити

Немає коментарів:

Дописати коментар